Lilium lancifolium / Lilium tigrinum (Tijgerlelie) - Vereniging Homeopathie Spring naar content

Lilium lancifolium / Lilium tigrinum (Tijgerlelie)

Op zoek naar het verhaal achter het plantje?
Zoek dan eens in onze plantendatabase

Lilium lancifolium / Lilium tigrinum (Tijgerlelie)

De TijgerlelieLilium lancifolium en Lilium tigrinum zijn beide namen van een uitbundig bloeiende plant die bij ons beter bekend is als tijgerlelie. De prachtige oranje bloemen met donkere vlekken kennen wij vooral van zijn aanwezigheid in de tuin of in een gemengd boeket, waarin hij een echte eyecatcher is.

Door Lilian Peters,
klassiek homeopaat en redactielid

De Tijgerlelie valt onder de familie van de Liliaceae en is inheems in China, Japan, Rusland en het Verre Oosten. Vanuit een schilferige bol ontwikkelt zich in de lente een stijve rechte steel met lancetvormige bladeren waaraan de bloemen groeien. Opvallend zijn de grote meeldraden die naar beneden hangen, terwijl de zonnige bladeren juist omhoog krullen. De tijgerlelie produceert in de bladoksels zogenaamde luchtbolletjes. Hieruit ontstaan nieuwe planten die een kloon zijn van de oorspronkelijke plant.

Eetbare bollen

De tijgerlelie groeit zowel op een zure als een kalkrijke bodem. Het is belangrijk dat de grond niet te kleiig is en een enigszins luchtige structuur heeft. Hoewel de tijgerlelie zich laat zien van de lente tot augustus, is de plant goed winterhard. Hij kan zelfs temperaturen tot -39˚ verdragen.

In Azië wordt de tijgerlelie veelvuldig gekweekt en ook in het wild geoogst vanwege de eetbare bollen. In Taiwan worden zowel de bollen als de bloemen als voedsel gebruikt.

Onderdrukte seksualiteit

Het middel tijgerlelie was al bekend onder de naam Lilium tigrinum bij homeopaten uit de 19e eeuw. Het beeld dat bij dit middel hoort, heeft veel te maken met onderdrukte seksualiteit. Er is bij de patiënt vaak een groot conflict tussen een sterke seksuele en sensuele natuur en een minstens zo sterke morele kant. Dit kan leiden tot een innerlijk conflict dat zich een weg naar buiten baant middels boosheid en irritatie.

Religieuze wanhoop

Ook kun je in het beeld van Lilium Tigrinum een grote haast en een drang tot bezig zijn aantreffen, een manier om de seksuele verlangens eronder te houden. Maar soms neemt de seksuele en zinnelijke kant het over en kan de persoon zijn verlangens niet weerstaan. Met als gevolg boosheid, een enorm schuldgevoel en zelfs religieuze wanhoop. Voor de persoon die baat heeft bij het middel Lilium tigrinum is het vrijwel onmogelijk om de twee uitersten in zijn persoonlijkheid te integreren.

Bekkengebied

Het is niet verbazend dat op fysiek vlak Lilium tigrinum vooral affiniteit heeft met de organen in het bekkengebied. Klachten als verzakking van de baarmoeder of ovariumtumoren, maar ook nerveuze hartklachten passen in het beeld van dit middel, waarbij de afweging of dit middel het juiste is door een ervaren homeopaat gemaakt moet worden.

Biologische BloembollenHelp je mee om
de natuur én de Vereniging Homeopathie te steunen?

Koop dan deze biologische bloembollen!

Meer info en bestellen >