‘Mind over matter’

Mentale gezondheid

“Mind over matter”  betekent dat de geest in staat is om de materie te beheersen of te beïnvloeden. Onze ‘geest’ is een veel krachtiger instrument dan we denken.

In positieve zin maar ook in negatieve zin.

Door Merel Kolderie

Stress kan namelijk veel nadelige lichamelijke gevolgen hebben. Langdurige stress kan leiden tot een overproductie van cortisol, wat tot verschillende lichamelijke klachten leiden, zoals: hoge bloeddruk, hoofdpijn, spierpijn, maag- en darmklachten, vermoeidheid, slaapproblemen, hartkloppingen en een verminderde weerstand.

Pierre Capel is een emeritus hoogleraar immunologie aan de Universiteit van Utrecht en heeft veel geschreven over de relatie tussen emoties en gezondheid. In zijn boek ‘Het emotionele DNA’ legt hij uit hoe gevoelens ontstaan en hoe stress door het lichaam kan woekeren. Hij legt ook uit dat je met technieken als meditatie stress te lijf kan gaan.

Hoe houd je je mentale gezondheid op peil?

Wetenschappelijk onderzoek, mede aan de universiteit van Harvard, toont aan dat meditatie en andere vormen van mindfulness kunnen helpen bij het verminderen van stress, angst en depressie. Ook kan het helpen bij het verbeteren van de algehele gezondheid en het welzijn.

Wist je dat meditatie de hersenstructuur kan veranderen én de onze grijze massa in het brein opnieuw kan aanmaken?

 Dit kan leiden tot een betere concentratie, meer creativiteit en een beter geheugen.

Andere onderzoeken tonen daarnaast aan dat meditatie kan helpen bij het reguleren van onmiddellijke reacties op negatieve stimuli. Het kan de activiteit in onze amygdala reguleren, dat deel van onze hersenen dat onze instinctieve reactie op prikkels reguleert.

Meditatie is dus een krachtige tool om de mentale gezondheid te verbeteren.

Een mooie uitspraak in het boek van Pierre Capel gaat ongeveer zo:  Heb je geen tijd om 30 minuten per dag te mediteren? Dan raad ik je aan om 1,5 uur te mediteren.

Wat kun je zelf nog meer doen?

Regelmatig lichaamsbeweging, met name in de natuur helpt bij het verminderen van stress, angst en depressie.  Voldoende slaap is uiteraard essentieel voor een goede mentale gezondheid én het hebben van sterke sociale banden kan je mentale gezondheid verbeteren.

Bosbaden

Ook wel bostherapie genoemd, het is simpelweg:  tijd doorbrengen in de natuur om je gezondheid te verbeteren. Het blijkt uit onderzoeken dat regelmatig ‘bosbaden’ voordelen heeft voor onze gezondheid.

Bosbaden verlaagt de cortisolspiegel, de bloeddruk en de hartfrequentie. Het helpt bij het verminderen van angst en sombere gevoelens. En, best bijzonder: het verhoogt de activiteit van de zogenaamde “naturalkillercellen”, of NK cellen, die abnormale cellen in het lichaam opruimen. Ook zijn ze betrokken bij het immuunsysteem.

Het voor veel mensen is het meer de kunst om de balans goed in de gaten houden en de mechanismes te begrijpen die maken dat we door kunnen schieten.

Soms kan het zijn dat je daar niet zelf alleen uit komt, in dat geval kan een homeopaat je helpen weer de balans te hervinden.

Bronnen:

Het Emotionele DNA, 2017, Prof. Dr. Pierre Capel

The neuroscience of mindfulness meditation | Nature Reviews Neuroscience

Can meditation slow rate of cellular aging? Cognitive stress, mindfulness, and telomeres – PubMed (nih.gov)

Optimism and Physical Health: A Meta-analytic Review | Annals of Behavioral Medicine | Oxford Academic (oup.com)

Optimism versus pessimism as predictors of physical health: A comprehensive reanalysis of dispositional optimism research – PubMed (nih.gov)

The neuroscience of mindfulness meditation | Nature Reviews Neuroscience

www.forestbathingnederland.nl