Homeopathische geneesmiddelen - Vereniging Homeopathie Spring naar content

Homeopathische geneesmiddelen

Homeopathische geneesmiddelen zijn mild, veilig en onschadelijk voor lever en nieren. Ze vormen geen belasting voor het milieu en worden niet op dieren getest. Daarmee is homeopathie een zeer duurzame en natuurlijke geneeswijze die goed is voor mens, dier en milieu.

Het basismateriaal van homeopathische geneesmiddelen kan bestaan uit planten of stoffen die een minerale of dierlijke oorsprong hebben. Alle middelen zijn op hun werkzaamheid getest op mensen, niet op dieren. Meestal kunnen homeopathische geneesmiddelen naast andere, reguliere geneesmiddelen gebruikt worden. Ze kunnen zelfs meehelpen om de bijwerkingen van reguliere medicijnen te verminderen. Als de homeopathische middelen eenmaal aanslaan, kan het zijn dat het gebruik van reguliere medicijnen verminderd of zelfs gestopt kan worden. Doe dit echter altijd in overleg met de arts die de medicijnen heeft voorgeschreven. Het is belangrijk dat je met je arts of klassiek homeopaat spreekt over je zorgprogramma en medicijngebruik, waardoor de behandelaar volledig op de hoogte is.

Zelfzorgmiddelen

Zelfmedicatie in de homeopathie is het behandelen van niet ernstige aandoeningen en klachten zoals bijvoorbeeld verkoudheid, kneuzingen of lichte huidbeschadigingen. Indien zelfmedicatie na korte tijd geen effect heeft, adviseren wij je een arts (voor homeopathie) of klassiek homeopaat te consulteren. Lees van zelfzorgmiddelen altijd de bijsluiter.

Bereiding van homeopathische geneesmiddelen

Uit het basismateriaal (van plantaardige, dierlijke of minerale oorsprong) wordt eerst een oertinctuur bereid. Deze wordt vervolgens gepotentieerd, dat wil zeggen: volgens een bepaalde methode verdund en geschud. Potentiëren gebeurt in stappen van 1 op 10 (D-potenties), 1 op 100 (C- of K-potenties) of 1 op 50.000 (LM- of Q-potenties). Achter de Latijnse naam van het geneesmiddel staat de verdunning, bijvoorbeeld Arnica D3.

Homeopathische geneesmiddelen worden in druppel-, korrel- of tabletvorm gegeven. Melksuikerkorrels (granuli) of melksuikertabletten worden daartoe in de gepotentieerde, geneeskrachtige vloeistof gedrenkt. Homeopathische druppels bevatten 50% alcohol en zijn minder geschikt voor inname door kinderen.

Houdbaarheid homeopathische geneesmiddelen

Afhankelijk van de potenties geldt een houdbaarheidsperiode van vijf jaar tot vrijwel onbeperkt. De bijsluiter of de toelichting van je homeopathisch behandelaar geeft hierover duidelijkheid.

Geregistreerde geneesmiddelen

Voor alle medicijnen in Nederland geldt een strenge selectie voordat zij mogen worden verkocht. Dit geldt ook voor homeopathische geneesmiddelen. Op de websites van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en het Agentschap CBG en Neprofarm staan de lijsten van geregistreerde homeopathische geneesmiddelen vermeld.

Biologische BloembollenHelp je mee om
de natuur én de Vereniging Homeopathie te steunen?

Koop dan deze biologische bloembollen!

Meer info en bestellen >