Overweeg je het mooie beroep van homeopaat te kiezen? Er zijn in Nederland diverse goede opleidingen waar je homeopathie kunt studeren.

Opleiding tot Arts voor homeopathie

Er is één homeopathieopleiding speciaal gericht op artsen: het Post-Academisch Curriculum Homeopathie (PACH). Hier wordt, uitgaande van het hebben van een brede algemene medische kennis vooral aandacht besteed aan de homeopathische kennis en vaardigheden. Deze opleiding wordt verzorgd door de Homeopathie Stichting in Utrecht (website: www.homeopathiestichting.nl).

Via het PACH worden artsen in drie jaar opgeleid tot arts voor homeopathie. Het diploma van deze opleiding is een voorwaarde om lid te worden van de Artsenvereniging Voor Integrale Geneeskunde, vakgroep Homeopathie (AVIG). De PACH-opleiding is door de European Committee Homeopathy (ECH) geaccrediteerd.

Opleiding tot klassiek homeopaat

Voor niet-artsen zijn er in Nederland diverse opleidingen tot klassiek homeopaat op HBO niveau. Bij deze opleidingen worden nog meer vakken gegeven dan homeopathie alleen. De studie duurt 5 à 6 jaar. Voor diegenen die al in het bezit zijn van MBK (medische basiskennis) of PsBK (psychosociale basiskennis) is er vaak een verkorte opleiding mogelijk.

Kijk voor opleidingsmogelijkheden, open dagen en oriëntatiecursussen bij de afzonderlijke opleidingsorganisaties.

Hoe word je klassiek homeopaat?

Is de opleiding tot klassiek homeopaat iets voor mij?

Om daarachter te komen kun je nu kosteloos de E-learning ‘Oriëntatie Homeopathie’ volgen. Deze basiscursus is vooral bedoeld voor iedereen die zich wil oriënteren op een studie homeopathie.

De cursus bestaat uit elf hoofdstukken over Homeopathie, elk hoofdstuk met een les- en oefengedeelte (totale studieduur ca. 3 – 3 1/2 uur). Ontzettend interessant én nuttig als je overweegt om de studie homeopathie te gaan volgen.

Deze cursus is ontwikkeld door WissHom.de te Duitsland en is voor Nederland vertaald en aangepast door Koos Noordeloos en René van der Reijden op initiatief van en financieel mogelijk gemaakt door Stichting VHAN (www.vhan.nl).

N.B. Deze cursus is niet geschikt om patiënten de mogelijkheden van zelfmedicatie te laten zien en leert geen vaardigheden homeopathische geneesmiddelen voor te schrijven, waarvoor een gedegen homeopathische opleiding nodig is.