Waar(de) voor je geld kiezen

Gezonde voeding - Rineke Dijkinga

Over de inflatie op het gebied van voedselprijzen voelen we ons bezorgd. Over een andere soort inflatie*, waarbij we steeds minder ‘waar voor ons geld’ krijgen, hoor je maar weinig mensen. Over deze inflatie maak ik me eigenlijk de meeste zorgen. We zouden veel meer voedsel-, gezondheids-, kook- en natuurvaardigheden moeten hebben om deze vorm van inflatie te stoppen en om te buigen naar deflatie: wat een waardevermeerdering zal deze manier van kopen, verzamelen en bereiden betekenen!

Tekst: Rineke Dijkinga

De ware voedselinflatie = Nutricide

Er wordt gewaarschuwd voor nog sterker oplopende voedselprijzen in het najaar. Nu vooral door misoogsten vanwege regen, droogte, branden, overstromingen etc. Toch, en ik blijf dat erg bijzonder vinden, zijn er maar weinig mensen bezig met de wezenlijke inflatie van ons voedsel: nutricide. Nutricide betekent dat voedsel ontdaan is van zijn wezenlijke voedingswaarde.
En dat is pas inflatie: Wij eten immers primair om te overleven/onze gezondheid & vitaliteit te ondersteunen. Daar hebben we ALLE vezels, vitamines, mineralen, sporenelementen, antioxidanten, gezonde vetten, eiwitten en langzame koolhydraten voor nodig. Die in het gros van ons voedsel helaas afwezig zijn. Zie de infographic hieronder.

bodemgezondheid-welzijn-rineke-dijkinga

100 tips om waar voor je geld te krijgen

Over de inflatie op het gebied van voedselprijzen maken we ons flink bezorgd. Over een andere soort inflatie dat we steeds minder ‘waar voor ons geld’ krijgen hoor je maar weinig mensen. Misschien moeten we veel meer voedsel-, gezondheids-, kook- en natuurvaardigheden krijgen om deze inflatie te stoppen en om te buigen naar deflatie. Ik geef je graag 100 tips in de loop van dit jaar in dit artikel. Elke week vul ik deze blog ‘100 tips om waar voor je geld te krijgen‘ aan. Zodat er steeds meer recepten en tips komen waar iedereen ‘spelenderwijs’ mee aan de slag kan. Ik hoop van harte dat we zien dat inflatie om te buigen is naar ‘deflatie’; dat je met gezond en lekker eten dat je werkelijk voedt, écht waar voor je geld krijgt. En niet alleen je maag maar ook je welbevinden. Winst op vele fronten dus! Ook in de herfst kun je je slag slaan om de wintermaanden betaalbaar door te komen.

Rineke

*Inmiddels past 85% van het supermarktaanbod zelfs niet meer in de “schijf van vijf” – die overigens maar 10% van de bevolking volgt- en gaat 87% van de voeselpubliciteit over ongezond voedsel. Maar daarover meer in mijn volgende post.

Rineke Dijkinga

Rineke woont samen met haar man Jan in het prachtige Groningse Sellingen. Ze is gek op koken, wandelen, de natuur, haar hondje Tanka en al hun andere huisdieren.