Jaarvergadering van Europese homeopathische patiëntenverenigingen

Dit jaar vierde de Europese Federatie van Homeopathische Patiënten Verenigingen (EFHPA) haar 20ste verjaardag tijdens de jaarlijkse algemene vergadering. De vertegenwoordigers van de Europese patiëntenverenigingen streken in het weekend van 18 november jl. neer in Marseille, de stad waar het allemaal begon.

De Vereniging Homeopathie was aanwezig als lid en bestuurslid van EFPHA en werd vertegenwoordigd door haar directeur Annemieke Laan en Miranda Ruchtie.

Aan het eind van de vergadering heeft Annemieke Laan haar functie als bestuurslid van EFPHA neergelegd. Zij wordt opgevolgd door Miranda Ruchtie.

Voor Wim Menkveld, penningmeester van EFHPA en voormalig penningmeester en secretaris van de Vereniging Homeopathie, was het de laatste vergadering voor zijn pensionering.

Erkenning van homeopathie in Europa

Net als de Vereniging Homeopathie vertegenwoordigt EFHPA patiënten die homeopathie (willen) gebruiken. Ze streven naar erkenning van homeopathie binnen het gezondheidsbeleid van Europa en bevorderen het bewustzijn van de voordelen van homeopathie bij Europese gezondheidsautoriteiten.

Keuzevrijheid

Tijdens deze jaarlijkse vergadering worden ervaringen en inzichten uitgewisseld en vooral ook gekeken waar de patiëntenverenigingen elkaar kunnen ondersteunen. Het is van essentieel belang om een gezamenlijke strategie te ontwikkelen voor de versteviging van de patiëntenrechten. De keuze voor homeopathie begint immers bij keuzevrijheid in de gezondheidszorg.

Samenwerken

Op basis van onderlinge solidariteit worden de inzichten, activiteiten en opgedane praktijkervaringen gedeeld met de overige leden en bekeken hoe deze doorgezet kunnen worden naar andere Europese landen.

De groeiende invloed van de Europese regelgeving op de gezondheidszorg in de Europese landen betekent dat het essentieel is om samen te werken, om het voortbestaan van homeopathie te bevorderen en de positie van homeopathie te versterken.

Word vriend van EFHPA

Een nieuw project van EFHPA is de ‘word vriend van EFHPA’ campagne, waar alle Europese burgers, vooral in landen waar nog geen homeopathie patiëntenvereniging is, gevraagd worden om lid te worden om zo de Europese beweging te versterken.

Kijk voor meer informatie op

EFHPA.eu >

Word lid van de Vereniging Homeopathie

Wil je bijdragen aan een betere positie van de homeopathie in Nederland (en daarmee indirect ook in Europa)?

Word dan lid van de Vereniging Homeopathie! >