Informatie over wondbehandeling

Bij een wond is de structuur van de huid beschadigd en soms ook van de onderliggende huidlagen. Elke ernstige verwonding moet door een arts worden behandeld. Deze zal de wond schoon maken en eventueel hechten.
Kleine wondjes zoals schaaf-, snij- en steekwondjes kunt u zelf behandelen. Bedenk echter dat bij elke beschadiging van de huid het gevaar bestaat dat ziektekiemen het lichaam kunnen binnendringen, met ontstekingen of infecties als gevolg. Bloed dat uit de wond stroom werkt zelfreinigend: de meeste ziektekiemen spoelen weg. Eventueel kunt u de wond dan nog reinigen met een speciaal ontsmettingmiddel. Dek de wond daarna af met een gaasje of pleister.

Raadpleeg bij twijfel altijd een medisch deskundige.

Informatie over de ingrediënten

Calendula officinalis
Calendula officinalis, goudsbloem, wordt in de homeopathie toegepast als ontstekingsremmer, ter stimulering van de vorming van granulatieweefsel (wondheling) en ter vermindering van littekenvorming. Calendula officinalis wordt bereid uit de verse bloeiende bovengrondse delen van de plant.

Arnica montana
Arnica montana, ook wel valkruid genoemd, is een veelgebruikt homeopathisch bestanddeel voor eerste hulp bij blessures en verwondingen. Wanneer u het direct na de verwonding toepast heeft het een gunstige invloed op opkomende zwellingen en blauwe plekken. Arnica montana mag nooit uitwendig toegepast worden op open wonden. Arnica montana wordt bereid uit de gedroogde wortelstok van valkruid.

Onderstaand een informatief overzicht op alfabetische volgorde waarin bovenvermelde ingrediënten zijn verwerkt.

Onderstaand een informatief overzicht van middelen op alfabetische volgorde waarin bovenvermelde ingrediënten zijn verwerkt.

Wij streven er continu naar onze informatie zo evenwichtig en compleet mogelijk te maken. Mist u informatie over ingrediënten of producten? Laat het ons weten! Stuur een email naar: info@vereniginghomeopathie.nl.