Spring naar content

One size fits all?

Door Manon Bruins, 2023-08-01 04:04

One size fits all?

In juli stond het in de kranten en werd het zelfs vermeld in het achtuurjournaal. Vrouwen die leden aan ‘hormonenfobie’. Het betrof voornamelijk jonge vrouwen die natuurlijke anticonceptiemethoden gebruikten en bijvoorbeeld via een app bijhielden wanneer ze vruchtbaar waren, zodat ze wisten wanneer ze geslachtsgemeenschap moesten vermijden. Soms gaat dat mis en daardoor is het aantal abortussen toegenomen, volgens het Nederlands Genootschap van Abortusartsen (NGVA).

Ik struikelde over het woord ‘hormonenfobie’. Stel je voor dat je gevoelig bent voor schommelingen in je hormoonspiegel. Ter verduidelijking: elke persoon reageert op hormonale schommelingen in het lichaam. Maar de mate waarin we daar last van hebben, verschilt per individu. Er zijn vrouwen die jarenlang de anticonceptiepil slikken en dolgelukkig zijn dat deze vorm van anticonceptie bestaat. Er zijn echter ook veel vrouwen die zichzelf niet herkennen wanneer ze de pil gebruiken. Ze komen aan in gewicht, ervaren hevige stemmingswisselingen, voelen zich depressief en hebben moeite om een verbinding met hun partner te voelen. In de homeopathische praktijk kunnen we vrouwen goed helpen met menstruatieklachten en klachten tijdens de overgang. Dit betekent echter niet dat anticonceptie een eenvoudig vraagstuk is.

In mijn praktijk komt het vaak neer op het vinden van de meest geschikte anticonceptiemethode voor deze specifieke vrouw, in haar huidige levensfase. Voor vrouwen die veel hinder ondervinden van hormonen, kan een vruchtbaarheidsapp (bij voorkeur in combinatie met een condoom) de voorkeur hebben boven de anticonceptiepil. Voor andere vrouwen is de conclusie toch dat de pil de minst slechte optie is. Het zou fijn zijn als artsen vrouwen die last hebben van hormonen, of hier zorgen om hebben, niet bestempelen als ‘hormonenfoob’. Ook zou het fijn zijn als homeopaten niet automatisch de schuld leggen bij de pil voor emotionele of fysieke onbalans. Wat past er bij deze vrouw? Het is geen kwestie van one size fits all.

Manon is redacteur van HM en klassiek homeopaat. Ze is getrouwd en moeder van vier kinderen. In deze blog schrijft ze over haar gezin en haar vak.

www.homeopathiepraktijk.net

……………………………………………………………………………………………….

Benieuwd wat homeopathie voor jou kan betekenen?

Vind hier een homeopaat bij jou in de buurt >