18-3: Basiscursus Geneeskrachtige Kruiden (Hortus Alkmaar) - Vereniging Homeopathie Spring naar content

18-3: Basiscursus Geneeskrachtige Kruiden (Hortus Alkmaar)

18/03/2023

KruidenworkshopWaar kun je beter kennismaken met geneeskrachtige kruiden dan bij Hortus Alkmaar?

Wat leer je tijdens deze cursus?
Waar kun je beter kennismaken met geneeskrachtige kruiden dan bij Hortus Alkmaar? Je leert bij deze leuke cursus in 7 zaterdagochtenden waar je het best geneeskrachtige kruiden kunt plukken, hoe je deze verwerkt, welke werkzame stoffen ze bevatten en uiteraard hoe je ze toe kunt passen. Je raakt vertrouwd met de botanie, signatuur en inhoudsstoffen van de planten die we in de les behandelen. We bestuderen 14 kruiden uitgebreid en bespreken de ehbo-kruiden, de kruidenklok en de homotoxicoseleer.

Theorie en praktijk
Iedere les bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte, we gaan iedere les naar buiten om die planten op te zoeken die we in de les bespreken en soms oogsten we deze ook om ze te verwerken tot een kruidenolie, zalf of kruidentinctuur. Verder leer je onder andere hoe je kruiden kunt gebruiken als voorjaarsreiniger voor je lichaam en maak je een kruidenpesto-, boter-, en smoothie. We beginnen de les altijd met het proeven van diverse soorten kruidenthee.

Inbegrepen bij deze cursus is al het lesmateriaal, toegang tot Hortus Alkmaar, de kruidenthee en alles wat nodig is voor de bereidingen die je leert maken. Je docent voor deze cursus is Marieke Kraakman, kruidengeneeskundige en drogist.

Data 2023:

18 en 25 maart